-=Klik op buttons voor andere pagina's=- | |||
---|---|---|---|
Yang Cheng-fu bracht het T'ai-chi van de Yang stijl naar Zuid-China, de leermeester van Cheng Man-ch'ing.
|
T'ai-chi als sport
De juiste toepassing van T'ai-chi hangt alleen van de geesteshouding af.'Van een dreigende beweging met toenemende vaart gebruik te kunnen maken' en 'de stootkracht van duizenden kilo's om te kunnen buigen met niet meer dan een vingerbeweging', zijn uitspraken uit de Tai-chi Ch'uan klassieken, die meer op geestelijk dan op lichamelijk vermogen de nadruk leggen. In het traditionele boksen, in het Westen zowel als in Azië, worden spierkracht, fysieke moed en techniek met elkaar verbonden. Alleen met techniek, zonder fysieke moed en zonder spierkracht kom je er niet. T'ai-chi heeft een heel ander uitgangspunt. Als sport en als zelfverdediging acht het zich verheven boven machtsvertoon en geweld. Van de T'ai-chi Ch'uan klassieken leren we, dat bij iedere handeling bet hele lichaam zo licht en beweeglijk mogelijk moet zijn'. Zo licht in feite, dat zelfs 'het gewicht van een veer voelbaar zou zijn, en zo beweeglijk, dat een neerstrijkende vlieg het in beweging zou kunnen zetten'.
Bij het uitdrukkelijke gebod om helemaal te ontspannen en geen spierkracht to gebruiken, wordt de beginner ook nog op het hart gedrukt om 'zichzelf helemaal over to geven aan zijn tegenstander' (Dit betekent, het initiatief aan de tegenstander laten en voor hem zwichte n.).
Voor de orthodoxe bokser lijkt dat ongelooflijk. Je lichaam helemaal ontspannen en jezelf overgeven aan de tegenstander - is dat niet vragen om ellende? Maar als de leerling deze raad niet opvolgt zal hij zeker falen.
Ter illustratie, als een T'ai-chi expert een tegenstander ontmoet die hem aanvalt, verzet hij zich niet en hij brengt ook geen tegenstoot toe. In plaats daarvan geeft hij mee en gebruikt zo de stoot kracht van zijn tegenstander in zijn eigen voordeel door er alleen een duw of een zet aan toe te voegen, zodat met de toenemende vaart de tegenstander die geen weerstand ontmoet, naar de grond gegooid wordt. Op die manier kunnen slechts een paar gram duizenden kilo's tot val brengen. Natuurlijk verslaat die duwkracht van slechts een paar gram geen duizenden kilo's, maar zorgt ervoor, dat het zware gewicht zichzelf ten val brengt. Dit is een duidelijk voorbeeld van het concept jezelf loslaten en voor je tegenstander zwichten'.
Door bet lichaam te ontspannen en door geen kracht te gebruiken wordt de beweeglijkheid vergroot en dat zal de tegenstander iedere kans ontnemen om een voelbare slag uit te delen - want er is geen zwaartepunt waar hij zich op kan richten. Als je je als verdediger zo buigzaam en soepel houdt, bied je niet de weerstand die nodig is voor een knock-out slag. Dit is echter maar een van de redenen waarom een beoefenaar van T'ai-chi onkwetsbaar is voor aanvallen. Laten we nog eens de klassieken bekijken, die beweren dat degelijk boksen 'in de voeten is geworteld, in de benen wordt ontwikkeld, door het middel wordt gericht en via de vingers wordt uitgeoefend'.
De voeten moeten heel vast op de grond staan. De ch'i ontwikkelt de veerkracht in de benen als een krachtbron. De kracht schiet uit de benen als een pijl uit de boog. Het middel kan worden vergeleken met de boog die de pijl richt. De filosoof Wang Yung-ming [1472-1582] schreef dat het middel zo buigzaam moet zijn alsof het geen botten bevat. Het middel geeft de kracht aan en bepaalt daarbij de richting, het bereik en de intensiteit. De ch'i wordt door de benen en het middel ontwikkeld en beweegt zich voort naar de vingers. Met andere woorden, net als de kracht in de pijl zich van de boogpees tot aan het uiterste puntje van de pijl voortplant, reikt de ch'i van de voeten naar de vingertoppen.
Volledige lichamelijke ontspanning begint in de voeten. Als de leerling zijn lichaam kan ontspannen, en zijn voeten 'geworteld' veer kan zetten, wordt het boksen wat hij dan beoefent nei-chia ch'uan genoemd [het innerlijke in tegenstelling tot het uiterlijke systeem van boksen]. Dit principe wordt geïllustreerd door de uitgebalanceerde breed heupige Daruma pop uit Japan, die bij de lichtste aanraking begint te wiegelen, maar die niet kan worden Omgegooid. Bij T'ai-chi wordt het gewicht altijd op een voet geplaatst. Behalve in de inleidende en afsluitende houdingen rust het nooit op beide voeten. Als dat toch
gebeurt, is dat een ernstige fout die de behendigheid en balans in de weg staat. De voeten moeten geworteld zijn als een boom met een penwortel. Natuurlijk heeft de bokser geen tastbare wortel die hem met de grond verbindt, maar na verloop van tijd zal de leerling door middel van zijn voorstellingsvermogen het gevoel krijgen alsof zijn gewicht echt met de grond waarop hij staat verbonden is. Zijn geconcentreerde kracht zal op de zwaartekracht reageren als ijzer op een magneet.
Als je ervan spreekt dat de voeten wortel schieten, wordt hiermee verondersteld, dat alle fysieke kracht in de voeten is geconcentreerd en dat er voor de rest van het lichaam niets overblijft. Dat is waar. Als het lichaam van kracht ontdaan is - dat wil zeggen als alle spieren ontspannen zijn - zal er vanuit de voeten een hardnekkige kracht ontwikkeld worden. Deze gewortelde kracht verschilt van gewone kracht doordat die een wortel heeft, lichamelijke krachtsinspanning heeft dat niet. Als je in beweging bent, kan deze gewortelde kracht Gewortelde kracht is levend, lichamelijke kracht is levenloos. Gewortelde kracht is de veerkracht van levende spieren, hoe ontspannen die dan ook mogen zijn. Omdat de spieren ontspannen zijn, voel je bij het gebruik van gewortelde kracht je botten niet. Lichamelijke kracht echter, wordt aan spierspanning ontleend, die de botten tot een star houterig geheel verbindt. De traditie leert, dat gewortelde kracht aan de spieren is ontleend, en lichamelijke kracht aan de botten'. Wil je met gewone kracht toeslaan, dan moet je vergeleken worden met een sterke buigzame rank, en lichamelijke kracht met een stijve stok. alle botten mobiliseren en de spieren aanspannen, zodat de slag geconcentreerd wordt en als een geweldige knuppel neerkomt. Als je met gewortelde kracht toeslaat, is daar niet zo een harde inspanning voor nodig. Je brengt de slag toe als een buigzaam riet, met alle botten en spieren volledig ontspannen. Omdat gewortelde kracht in de spieren ontstaat, die de overbrengers van ch'i zijn, is deze in ieder opzicht boven lichamelijke kracht verheven.
|
Click Logo for Link MNX2010 Homepage
|